14 July 2013

Serunding Gombak, Jalan TAR

Assalammualaikum...

Hari ni, Ahad, hari yang ke-5 kita puasa. Mrs. Yan ngan Mr. Aid teman Iwan ngan Zani beli barang kat KL. Dah puas merayau, ktorang masuk la Jalan TAR. Saja nak cuci mata. Tak beli baju raya pun... Tunggu lah seminggu nak raya nanti baru terhegeh-hegeh. Tadi orang tak berapa nak ramai sangat tapi still sesak...

Macam tahun sebelum ni, ktorang suka beli lontong kat sini. Pastuh ada lagi satu feveret, sambal kering sotong. Taktau apa nama masakan nieh sebenarnya. Iwan cam dia punya bunting je. Jadinya tadi, orang lain dok sebok cari baju raya, ktorang sebok shopping lontong, ketupat palas ngan sambal kering sotong. Hambik kau...

 Kalo nak g, cam bunting ni tau...

Kat atas ni lah gerai Serunding Gombak ni. Kalo korang masuk dari lorong Jalan TAR kat depan SOGO kan, korang terus je. Jauh gak la. Korang tengok kat belah kanan korang. Kedai dia tak besar sangat pun.  Ktorang beli 3 biji lontong, harga dia RM3 sebiji, ketupat palas 3 ikat, 1 ikat ada 4 ketupat, RM2 seikat, pastuh sambal kering sotong lak ktorang beli 200 gram, RM6 untuk 100 gram.

Rasa dia sedap la... Compare dengan ketupat palas yang ktorang beli masa dekat R&R hari tuh, memang jauh beza. Macam buat sendiri lah... Sambal kering sotong lak, dia ni macam kita makan sotong kering yang ada gula tuh kan, tapi dia ni liat dan kering. Tapi Mrs. Yan suka jugak sebab rasa dia unik. Sambal dia sedap. Pastuh lontong dia pun ok. Korang tau tak lontong ni apa...? Bukan yang kuah lodeh tuh tau. Nanti tengok kat gambar bawah ni... Dia ni ala-ala macam nasi impit la. Tapi dia bungkus dengan daun pisang kalo tak silap... Hohohoho...

 Sapa yang tak kenal, kiri tuh arca buah. Tengah ngan kanan tuh rendang. Tadi yang Mrs. Yan perasan dia ada 3 jenis rendang.

 Yang kiri tuh la sambal kering sotong. Sedap tau. Beli 200 gram tadi pun dah tinggal sikit je. Haaaa.... yang kat tengah tuh la lontong nama dia. Yang kuah selalu korang makan nama dia lodeh ye... Maybe ikut negeri la kot kan. Yang kanan tuh pulut. Saja bagitau takut pulut kecik ati... Hahahaha...

Kalo korang ada masa, nak rasa, datang la kedai ni sebab derang je kot yang jual sambal kering udang tuh. Dari tahun sebelum ni, sama je rasa dia. Memang tak nyesal la beli. InsyaALLAH... Orang yang jual ni pun mesra rakyat.. I like sangat tau... :)

Selamat mencuba...

-Thanks for reading-

2 comments:

Mrs.Shafiq said...

Makan je la korangkn..tp cm terliur plak tgk serunding ngn rendang tok...sedap x?

SnappySmoothie said...

sedap la kot...ktorg tak bli yang tuh... tapi ade sorang makcik tuh memang suka rendang negoghi kot. Sebab makcik tuh kata sedap.... sampai dia kata macam manalah korang buat rendang ni... Hohohoho... try lontong dia tau... Aku bli 2 ke 3 hari tahan...

Post a Comment