Bajet Raya

Assalammualaikum...

Dah lama Mrs. Yan nak share pasal bajet raya ni sebenarnya. Dan memandangkan lagi berapa bulan je nak raya, selain dari persiapan untuk puasa masa bulan Ramadhan, kebanyakan kita mesti pening untuk persiapan raya. 

Persiapan raya ni sangat-sangat bergantung kepada bajet raya yang kita ada. Start dari awal kawen dulu, Mrs. Yan ngan Mr. Aid akan simpan sorang RM100 tetiap bulan. Duit tu memang untuk raya je. Kalo korang mampu lebih, korang asingkan lebih. Kalo tak mampu banyak, sikit pun takpe. Anggap je bajet tu boleh topup untuk emergency ke apa tau. Sebab Mrs. Yan selalu dengar kebanyakkan orang akan tunggu bonus la, takpun amik gaji in advance untuk guna masa raya. Kalo boleh janganlah jadi macam tu especially untuk orang yang dah berkeluarga. Gaji in advance tu sakit weyh kalo time nak bayar balik. Kalo tak dapat bonus tu pulak mula lah nak meroyan. Buat muka bajet-bajet ketat :)

Ok, apa yang kami buat dengan bajet tu... Mrs. Yan bagitau bukan untuk show off tau. Ala, bajet pun ciput kot. Rakyat marhaen macam kami ni nak beli apa pun lah kan. Nak berlebih sangat belum mampu lagi... :)

Bajet raya laki + bini = RM100 + RM100 = RM200

RM200 x 12 bulan = RM2400.


Biasanya, duit yang kat atas ni akan dibahagiakan kepada beberapa portion;

1. Mak pak kami

2. Adik beradik (yang belum kawen je. Save sikit. hahaha)

4. Anak buah

5. Budak-budak datang umah ( hat yang Assalammualaikummmmm... Acik nak raya 😀)

6. Kuih raya ( Umah kami cket, umah mak pak sikit. Buat-buat topup kuih depa)

7. Baju raya kami laki bini

8. Duit transport (Duit minyak, touch n go, cuci keta sebelum raya, servis)

 
Yang banyaknye memang kami simpan dalam angpau je. Duit tu, walaupun sikit, korang letak dalam sampul raya, orang yang dapat tu happy tau. Memang tetiap kali raya, Mrs. Yan gigih ni nak kumpul sampul raya, sebab amount kat dalam tu lain-lain. wahahaha... Walaupun korang bagi duit kat mak pak korang tetiap bulan, tapi bila korang bagi duit dalam sampul raya tu, feel dia lain. Amount kat dalam tu ikutlah pada kemampuan masing-masing, yang penting ikhlas. Korang bagi lak duit raya kat bebudak, depa rasa happy giler kan. Hopefully ada keberkatan kat situ...

Lagi apa ekkk... Kalo ada rezeki lebih lak nak buat open house ke kan... Meriah sikit umah. So, Mrs. Yan takyah la detail kan berapa bajet untuk duit raya, berapa bajet kuih raya, baju, dll. Korang pepandailah arrange sendiri bajet korang ok. Yang penting bersesuailah dengan kehidupan kita. Jangan nak show off sangat. Raya kita 2 hari je... :p 


Regards,
Mrs. Yan


-Thanks for reading-

Comments

Popular Posts